
BRIT KÖZVÉLEMÉNY, BRIT SAJTÓ.

tradíciójú és ma már jelentőségében majdnem egyenrangú intézmény
a tartó oszlopa. Az egyik a parlament, a másik a sajtó. Majdnem négy
évszázadon át a parlament volt egyetlen kifejezője a nemzeti akaratnak.
De amint az angol parlamentárizmus csak a brit szigeteken tudott ideáltípus-
ként érvényesülni és másolatai sehol sem tudtak szerves egységgé válni a
felvevő államok történelmileg kifejlett szervezetével, éppúgy a közvéle-
ményt, a nemzeti gondolatnak, a nemzeti akaratnak és a nemzeti lelki-
ismeretnek ezt az érzékeny automatikus vezetőjét, földrengés- vagy lég-
súlymérőjét, sehol másutt abban a befolyásolatlan tisztaságában nem talál-
hatjuk, mint Nagy-Britanniában, ahol ma épp oly erővel érvényesül, mint
a Hosszú Parlament idején.

Ez a közvélemény, „public opinion“: a gondolat, a fogalom, a szó
teljesen és hamisítatlanul brit, nem tisztán angol és nem skót, nem ír vagy
walesi, hanem pár excellence „British” — a nagy brit birodalom minden
részében szinte egyenlő törvényszerűséggel jelentkezik és érvényesül. Fel-
épít kormányokat és kezében tartja azokat: nincs az az elvi programm
és nincs az a szilárd többség,— hadseregről vagy hasonló mesterséges
segédeszközökről még csak említést sem szabad tenni — mely a közvélemény
érvényesülésének útját merné szegni. A legnagyobb többséggel szilárdan
nyeregben ülő kormány tudja, hogy órái meg vannak számlálva, ha, bár
jóval a parlament életidejének lefutása előtt, a közvélemény szeizmográf-
jának érzékeny tűje, bármily csekély kilengéssel is, jelzi, hogy eljátszotta
a nemzet bizalmát, vagy hogy, ha politikáján nem változtat, el fogja veszí-
teni. És a sajtó sehol olyan érzékeltethetően nem mutatja a nemzeti közfel-
fogás változását, mint Nagy-Britanniában, egyrészt a politikai pártoktól
független orgánumok attitűdje, másrészt a „levél a szerkesztőhöz” intéz-
mény útján, amely a legvilágosabb, spontán kifejezője keletkező gondolat-
irányoknak. Ez a specifikusan brit, vagy talán, ebben az esetben, inkább
„angol” szokás, a sajtó, mint hatalmi szerv közvetítésével, legtökéletesebb
kifejezője a communis opinio-nak. Míg a sajtó — a napilapok, hetilapok
és folyóiratok, azaz az úgynevezett „időközi sajtótermékek” összesége —
csak igyekszik kifejezni a nemzet akaratát, meggyőződését és megkísérli
megértetni a nemzettel azt, amit a pillanatban a nemzet érdekének vélnek,
addig a „Letters to the Editor”, a szellemi és politikai élet legmagasabb
szférájának képviselőitől le az „utca emberéig” — the mán in the street-ig
— kifejezésre juttatja a maga mezítelenségében és praktikus közvetlenségé-
ben az egész nemzeti gondolatvilágot. Ennek a különös intézménynek érvé-
nyesülése, az angol újságíró páratlan lelkiismeretességével, felelősségérze-
tével és rendszerint komoly tudásával együtt, tették a brit sajtót „a
birodalom egyik oszlopává”.

Míg a parlament hétszáz évi fejlődésre tekinthet vissza, addig az angol
sajtónak alig háromszáz éves múltja van, ami alatt legelső, primitív megjele-

AGYBRITANNIA   hétszáz   éves    alkotmányos  fejlődésének  két   nagy-



351

nési formájától a mai szinte tökéletes intézményig fejlődött. A hírszolgálatot a
16. században, Angliában éppúgy, mint a kontinensen, a „hírlevelek“
(Newsletters) primitív intézménye látta el. Ezt még íródeákok küldték szét a
fővárosból, összegyűjtve a hét vagy hónap fontos híreit vidéki megrendelőik
részére. A Cecilek ősének, Lord Burleigh-nek, Erzsébet királyné miniszterér
nek államférfiúi bölcseségét dicséri, hogy az időközi sajtótermékeknek ezt
a durva papírra írott, naiv formáját is befolyásolni igyekezett saját politikai
céljai érdekében. A XVII. század elején azonban már találunk pamflet-
szerű, hosszabb időközökről beszámoló „heti hírek“ vagy „folyó hírek“
(Courant or Weekly Newes) című újságokat. Az első nyomtatott időközi
angol lap csak az 1665-ben, II. Károly utasításából a kolerajárvány dől
menekülő udvar székhelyén, Oxfordban kiadásra kerülő „Oxford Gazette“
(később „London Gazette“, ma a hivatalos közlöny). Ettől kezdve a fejlődés
már nagyon gyors. 1702-ben megjelenik az dső napilap és 1710-ben már
egy kis költői túlzással azt lehet mondani, hogy a sajtó „kormányt bukta-
tott“. Jonathan Swift, Gulliver utazásainak halhatatlan költője, korának
Danid Defoe és Addison mellett egyik legkiválóbb írója és újságírója, lapjá-
ban, a tory „Examiner“-ben következetes hadjáratot folytatott Marlborough
herceg és az angol hadvezetés ellen. És tagadhatatlan, hogy alig hat héttel
egyik ilyen támadó cikkének megjelenése után — melyben Marlborought
Crassusszal hasonlította össze hatásos szatírában — a herceg megbukott
és az út nyitva állott az utrechti béke fdé.

A korrupt 18. század nagy politikai küzddmd, a Sir Róbert Walpole
és Pulteney közötti párbaj, részben szintén az Examinerek és Spectatorok
hasábjain folyt le. A két protagonista nagy mestere volt a sajtó felhasználá-
sának és olyan erők igénybevételévd, mint Defoe, Swift és később Fidding,
meg Johnson, szellemileg magas színvonalú harcban állottak. Walpole
súlyosan pénzelt sajtóeszközölt „reptile“-eknek (hüllőknek) nevezte és pél-
dául kormányzása utolsó tíz éve alatt több mint 50.000 fontot költött
rájuk, ami az akkori időkhöz képest rendkívül nagy összeg. A hatvanas
években azonban már tiszteltebb hivatássá vált az újságírás, az álnév
használata, vagy a teljes névtelenség által, ami a nagy lapoknál ma is
szabály, sokszor megközelíthetetlen távolságba jutott a politikusoktól az
újságíró. Samud Johnson azonfelül új anyagot, új rovatokat és új színeket
is vitt a sajtó addig egészen egyoldalú politikai képletébe, ő ír először gazda-
sági és háztartási kérdésekről, ő az első, aki az asszonynak és az asszonyról
ír és ezzel a nőt, habár csak passzív tényezőként, a közéletbe emeli: 120
évvel azelőtt, hogy a Daily Mail az asszony részére külön rovatot nyitott
és 140 évvel azelőtt, hogy az angol parlament a nőnek választójogot adott.
Danid Defoe-t pedig, akit „Robinson Crusoe“-ja a világ egyik leg-
ismertebb írójává tett, cikkei, pamfletjei, ódái: egyszóval fáradhatatlan
és sokoldalúan változatos újságírói működése által szinte joggal tekint-
hetjük a mai zsurnaliszta egyenes ősének és talán a „közvélemény“ első
öntudatos formálójának is.

A 18. század végét a parlamenti vitákról szóló tudósítás jogáért foly-
tatott küzdelem jellemzi, amelynek szintén Samud Johnson, aztán Wilkes és
később az anonimitását élete végéig megőrző nagyszerű erejű, hírneves
Junius, továbbá Cobbett voltak a főhősei. Johnson geniejének talán legér-
dekesebb megnyilvánulásai éppen parlamenti tudósításai voltak. A parla-
ment tárgyalásait tudvalevőleg privilégium védte, tehát tudósítást — pedig
a közönség kezdte megkövetelni — nemcsak veszélyes volt közölni, hanem
az anyagot is nehéz volt megkapni hozzá. Egyes képviselők szóbeszédjéből
lehetett csak összeállítani a riportot, vagy sokszor „alkotó fantáziával“
kellett azt pótolni. Johnsonnak a Gentleman’s Magazine-ban megjelenő



352

parlamenti beszámolói között a legnagyobb szenzációt okozta például az
idősebb Pitt egy beszédének a „Liliput szenátusából“ álcímű rovatban
való közlése. Mikor valaki ezt a beszédet Demostheneséinél is nagyobb-
nak nevezte, Johnson száraz humorral felelte: „Exeter-street egyik padlás-
szobájában költöttem.“

Most azután rendkívül gyorsan fejlődik az angol újságírás. A 18.
század végén sorra keletkeznek igazán nagytekintélyű lapok amelyek közül
kettő, az 1785-ben alapított Times és az 1772-ben alapított Morning Post
még ma is fennáll.

Ettől az időponttól kezdve joggal lehet azt mondani, hogy az angol
újságírás története egybeforrott a Times történetével. A Times terjeszkedése,
színvonalának fejlődése és erkölcsi pozíciójának erősödése, csodálatos anyagi
gyarapodása és az a hely, amit ma, szinte mint önmagában is nemzeti
intézmény, foglal el, mind karakterisztikumai az angol közvélemény és
sajtó története utolsó 140 esztendejének. Hiszen nemzeti intézmény létét
az angol sajtó abban sem tagadhatta meg, hogy mind a materiális, mind a
szellemi processzusban organikusan, nem pedig írott, előre kigondolt szer-
vezeti reformok hatása alatt fejlődött és változott. És ebben a közszellemnek
éppen olyan formáló ereje és szerepe yolt, mint egyes kiváló individuumok-
nak, a sajtó kapitányainak. Ilyen történelmi szerep jutott osztályrészül a
két John Walternek, apának és fiúnak, a Times alapítóinak is: alapítót
lettek a befolyásolhatatlan, pénztől és kormányhatalomtól egyaránt független
nemzeti sajtónak. Programmjuk volt a mindenkori kormányzatot támogatni,
mindig és mindenben, ahol az ő meggyőződésük szerint a nemzet érdekeit
szolgálja, viszont a legszigorúbb, semmiféle tekintet által sem korlátolt
kritikát gyakorolni mindenütt, ahol hibát, visszaélést, a nemzeti érdek
megsértését jóhiszeműen és bizonyítottan meg tudták állapítani. A fiatal
vállalat ki is volt téve nehéz megpróbáltatásoknak, amikor pl. lord Melville,
az ifjabb Pitt kormányának egyik tagja, felett gyakorolt súlyos, de mint
később bebizonyosodott, igazságos kritikát. A kormány a befolyásolásnak
és a megfélemlítésnek összes eszközeivel próbálkozott: ilyeneket azóta
angol kormány a sajtóval szemben többé sohasem használt. A második
John Walter büszkén és megalkuvást nem törően utasított vissza minden
kísérletet és épp oly nyugalommal támogatta a kormányt ott, ahol ezt a
nemzet érdekeivel összeegyeztethetőnek találta, mint amily élesen kritizálta
akkor is, amikor kritikájának gyümölcseként 14 hónapig newgate-i börtönéből
szerkesztette a Timest.

Amint a Times volt az első angol lap, amely a természettudományok
és a művészet problémáival is megismertette a közönséget, a Walterefc
épp oly körültekintő gonddal figyelték az újságírás technikai fejlő-
désének minden lehetőségét és javították lapjukat minden oly újítással,
amely azt értékesebbé és hasznosabbá tehette. Hírszolgálati berendezése,
kontinentális tudósításainak gyorsasága már a napóleoni háborúk idején
London és ezzel a világ legelső lapjává tették. A Times volt az első lap,
amely 1809-ben például a Vlissingen elfoglalására kiküldött expedíció sike-
réről beszámolt, 24 órával előbb, mint ahogy a holland kikötőváros elfogla-
lásának híre a Foreign Office-be eljutott. Azóta a sajtó sokszor és más orszá-
gokban is megismételte ezt a hőstettet, a nélkül, hogy mindenütt rájöttek
volna az ebben és sok más teljesítményben rejlő nagy erő- és haszon-
momentum megfelelő kihasználására. A Walterek nem kíméltek költséget
sem munkatársak szerzésénél, sem a hírszolgálat megszervezésénél. Tudták,
hogy ez a tőke éppúgy megtérül, ha jól van alkalmazva, mint a nyomda-
technika fejlesztésére épp oly bőkezűen kiadott összegek.

A tekintély és a színvonal fejlődésével párhuzamosan halad a munka-



353

társak közének kiterjedése, az újságíró társadalmi pozíciójának javulása,
ami az arisztokratikus társadalmi szervezetű Angliában a tekintély meg-
alapozásának elengedhetetlen feltétele. Henry Fielding, a 18. század
kiváló újságírója ugyan nagyon előkelő családból származott, — a Fieldingek
a Habsburg-családnak Angliába szakadt ága — az újságíró pozíciójára mégis,
még a 19. század elején is, Wellington hercegnek a véleménye jellemző,
aki 1807-ben Sir Charles Stewartnak, lord Castlereagh testvérének durván
megtiltotta, hogy a spanyol hadjáratról tudósításokat küldjön; 1838-ban,
élete alkonyán pedig az Observer, — akkor már tekintélyes lap — valljuk
meg egy kissé indiszkrét kérésére, híres karakterisztikus leveleinek egyi-
kében olyan negatív választ adott, amely tényleg a sajtó iránt általában
nem nagyon meleg érzelmekről, de megbecsülésről sem tesz tanúbizony-
ságot. A vashercegnek közismert szokása volt, hogy minden levélre válaszolt,
még ha azt felelte is, hogy nem tartja érdemesnek válaszolni. Az Observer
szerkesztője Viktória királynő koronázásakor merészen azt kérte a hercegtől,
engedje meg neki, hogy a koronázási menetet a herceg házának, Apsley
Housenak a tetejéről nézhesse. A herceg válaszában egy „Vincent Dowling“
által aláírt levél vételét ismerte el, hozzáfűzte, hogy „a herceg ilyen nevű
egyént nem ismer, hogy viselőjének személye épp oly kevéssé érdekli, mint
az Observer című újság; továbbá, hogy Apsley House nem középület, hanem
az ő magánlakhelye, amelynek tetején idegent bizonyára nem fog megtűrni“.
Ekkor azonban már az újságíró társadalmi tekintélye jelentősebb volt,
mint a herceg véleménye sejtetni engedné. Megesett, hogy lordok kegyes-
kedtek aktive újságírással foglalkozni, habár inkább sportszerűen, mint
rendszeresen, mint pl. lord Blachford a 40-es években a Timesnél. Ettől
kezdve a „social journalist“ társadalmi karrierje gyorsan fejlődik. Delane,
a Timesnek 1840-től 1877-ig főszerkesztője, Palmerston lord bizalmasa és
jóbarátja volt, és a 60-as években már normálissá válik az arisztokrácia
tehetségesebb tagjainak részvétele a sajtó munkájában. Így lord Robert
Cecil, a későbbi második Salisbury márki, a Saturday Review állandó
munkatársa volt és a Standard napilapnak is dolgozott. Sőt összeköttetését
a Saturday Review-val élete utolsó évéig fenntartotta és a Quarterly Review
szerkesztésébe is állandóan befolyt.

Ezzel a növekvő tekintéllyel együttesen és számtani arányban csökkentek
a sajtót terhelő inkább financiális, mint politikai béklyók. Az újságokra a
17. század óta nehezedő és forgalmukat erősen korlátozó bélyegilletéket
megfelelő propagandisztikus előkészítés után 1836-ban négy pennyről egy
pennyre szállították le, 1855 július 15-én pedig teljesen eltörölték, miután
a hirdetési díjat — minden hirdetés után 3 shilling 6 pennyt! — a parla-
ment már 1850-ben megszüntette. Megkoronázta ezt a Gladstone áltat
rendkívüli erővel favorizált mozgalmat 1861-ben a papírvám eltörlése,
amely oly súlyos volt, hogy pl. egyedül a Daily Telegraphnál állítólag évi
12.000 font sterlinget tett ki.

Béklyóitól megszabadulva, hatásában és tekintélyében megerősödve az
50-és évektől kezdve a brit sajtó fejlődése új lendületet vesz. 1855-ben
megszületik a Daily Telegraph, amely á Levy Lawson-család kezében rövid
néhány év alatt egészen csodálatos karriert fut meg, hiszen már 1870-ben
a „világ legelterjedtebb lapja“ címet kapja 170.000 példányával, akkor,
araikor a Timesnek csak 70.000 példánya volt és a körülbelül egyidejűleg
kifejlődött New-York Héráid még csak 100.000 példányt ért el. A Daily
Telegraph sikerének titka egyrészt kitűnő hírszolgálata, másrészt a magas
színvonal dacára rendkívüli olcsósága: a Telegraph volt az első penny-lap.

A XIX. század második félének, ennek a nyugodt és békés második
barokk-kórnak terjedő általános műveltségével az újságírás minden meg-



jelenési formájának hallatlan fellendülése járt. 1858-ban létesült egy német
ember geniális alapításában az első hírügynökség, a Reuter’s Bureau, amely
alig tíz év alatt már domináló pozícióra tett szert s amely azóta igen hatal-
massá vált a távirati hírszolgálat erős kiterjedésével, tehát megdrágulásával.
A nyolcvanas évektől kezdve nagyon megszaporodtak a hetilapok, különösen
az illusztrált lapok. Az olcsó heti képesújságok, mint pl. a Sunday Pictorial
és mások, a munkástömegeknek ma is kedvenc olvasmányai.

A napisajtó kolosszális fellendülésére talán a legjellemzőbb lesz, ha
néhány számot sorolunk fel: 1846-ban a Times 28.000 példányban jelent
meg, az öt akkor létező többi napilap pedig együtt 38.000 példányban.
A szédületes számok, melyek az amerikai fogalmakat is messze túlhalad-
ják, a háború óta tűntek fel: 1927-ben a Daily Mail vezet a világ összes
lapjai között kétmillió példánnyal, utána következnek: a vele együtt Rother-
mere lord Associated Newspapers társaságának tulajdonában levő Weekly
Dispatch (vasárnapi lap) 1,250.000, Beaverbrook lord Daily Express-e
1.130.000, a Daily Chronicle (liberális) 986.000, az Evening News
(Rothermere) 900.000, a Daily News és a The Star (liberális), egyenként kb.
650.000, a Daily Herald (szocialista) 400.000, a Westminster Gazette (libe-
rális) 300.000, a Times 200.000, a Daily Telegraph 150.000, a MomingPost
120.000 és a Manchester Guardian körülbelül 60—70.000 példánnyal.

A mai angol sajtó megismeréséhez különböző szempontokból kell
orgánumait csoportosítanunk, hogy megítélhessük, az angolok kifejezése
szerint, vájjon a „közvéleményből mennyit ellenőriznek“.

Pártállás szempontjából legegyszerűbb a felosztás: konzervatív vezető-
lapok a Moraing Post, a meggyökeresedett tory (die-hard) vélemény
kifejezője, a Daily Telegraph, a normális, középvonalú konzervatívizmus
szolid, tekintélyes képviselője, a Daily Express, Sunday Express, Evening
Standard, Financial Times, Financial News és a vasárnap megjelenő
Observer és Sunday Times. Liberálisak: a Daily News, The Star,
Daily Chronicle, Westminster Gazette, Manchester Guardian, a man-
chesteri liberalizmusnak mindmáig klasszikus lapja. Szocialista a Daily
Héráid. A Times — azzal a megszorítással, hogy a mindenkori kormányt
támogatja — független és egy, néhány konzervatív nagytőkésből álló s Major
Astor, a német származású amerikai milliárdosból lett angol arisztokrata
vezetése alatt alakult kis csoport birtokában van. A Rothermere-csoport
lapjai függetlenek, mert bár tulajdonosuk a konzervatív-párt tagja, a lapok
alapításuk óta megőrizték teljes vélemény- és kritikaszabadságukat.

Ezek a lapok általában egy-egy pénzügyi csoportnak tulajdonában
vannak, kivételek Beaverbrook lord lapjai, a Daily Telegraph, amely ma is
a Levy Lawson-család fejének, Viscount Burnhamnak kezében van és az
Observer, mely Viscount Astoré. A vidéki lapok legnagyobb része régi
alapítású magán- (családi) tulajdon, vagy kisebb részvénytársaságok bir-
tokában van. Van köztük egynéhány kiváló, nagy történeti múltú lap,
mint az előbb említett Manchester Guardian és az edinburghi Scotsman,
amelynek rendkívül nagy a tekintélye az angolnyelvű sajtó körében.
Tekintélyes szerepe van még a Yorkshire Rostnak, a Birmingham Postnak,
a Glasgow Héráidnak és a dublini Irish Timesnek, melyek közül az előbbiek
mind konzervativek, az ír lap pedig független.

Ha nemzeti és nemzetközi súlyukat vesszük tekintetbe és a szerint
csoportosítjuk a lapokat, akkor megint más rangsort kapunk. A vidéki
lapok közül csak az egy Manchester Guardiannak van, dacára aránylag
kicsiny példányszámának, nemcsak nemzeti, hanem nemzetközi tekintélye.
A londoni lapok közül épp annyira brit nemzeti, mint világpolitikai súlya
által természetesen messze kiemelkedik a The Times. Példányai nem



355

számuknál, hanem súlyuknál fogva értékelendők: ponderantur. A 200.000
embernek, aki a Timest nagyrészt magában Londonban reggeli teájához
kapja, vagy a brit birodalom minden részében napi olvasmányul tartja s
a klubok százaiban vagy a külföldön állandóan olvassa, többsége a világ-
politika, a pénzügyi, közgazdasági és szellemi életnek ahhoz az elitjéhez
tartozik, akiknek szavában és tettében a társadalmak, nemzetek és államok
akarata szóvá és tetté kristályosodik. A Times a brit birodalom kiegyen-
súlyozott érdekét és akaratát fejezi ki méltóságteljesen, meggyőződéssel,
hibátlan tudással és szenvtelenül. Technikai előállítása épp oly tökéletes
ennek a naponként megjelenő könyvnek, mint amilyen kiegyensúlyozott
a véleménye, pontos és megbízható a hírszolgálata. Parlamenti jelentései
és pénzügyi, közgazdasági része: City-note-jai szinte a „hiteles hely“
tekintélyével bírnak. Ha a Times a világpolitika valamely kérdésében
állást foglal s abban a „national interest“-et kifejezésre juttatja, akkor ez
rendszerint nemcsak hogy kifejezi a mindenkori kormány álláspontját,
hanem olybá lehet venni, hogy kormány változhat^ de addig, amíg a körül-
mények nem változnak, ez az állásfoglalás a nemzeti politika sarkalatos
tétele marad. A körülmények változása tudvalevőleg sehol másutt nem
tudja oly tökéletesen átalakítani a politikai marsrutát, mint éppen az eminen-
sen célszerűségi szempontok által vezetett brit politikában. A többi nagy
lapok általában inkább a pártpolitika, vagy sokszor egy-egy személyiség
szemszögéből ítélik meg az eseményeket és a teendőket.

Ezek mellett a súlyos orgánumok mellett egészen külön klasszist képvisel-
nek a Rothermere lord és Beaverbrook lord tömegeket kiszolgáló speciális
lapkoncemjei. Ezeknek a lapoknak, tehát a Daily Mailnek és az Evening
Newsnak az egyik oldalon, a Daily Expressnek és az Evening Standardnak
a másik oldalon, egészen más a felépítésük, pszichológiájuk és lappolitikájuk.
Már jellegüknél fogva is, továbbá a példányszám fenntartása és növelése
érdekében, vezetőiknek állandó, szinte benső érintkezésben kell lenniök
olvasóiknak azzal a széles rétegével, amelyre prosperitásuk alapítva van.
A jó diagnosztának a legkisebb zörejre élénken reagáló fülével kell a nem-
zetnek, vagy helyesebben ennek a rétegnek a szívverését figyelme, amelyből
olvasói rekrutálódnak. Antennájának bárhonnan, bármilyen hullámhosszal
érkező hangokat fel kell vennie, hogy adógépjének a hangját és erősségét
megfelelően igazítani, programmját változtatni, élénkíteni, vagy teljesen
kicserélni tudja.

Ezeken az elveken épül fel a Daily Mail. Ez a művészet, amelyet Rother-
mere lord tökélyre vitt, a Daily Mail titka. Az újság által azt, amit olvasói
tömegének, azaz röviden a közvéleménynek adni akar, akkor, oly formában
és olyan adagolásban adja, amelyről tudja, hogy közönsége nemcsak elfogadja,
hanem újabb adeptusokat nyerve, örömmel fejleszti is a kapott anyagot,
hiszen az eszmék csirájukban ettől a publikumtól jönnek, hogy megnagyítva,
kifejlesztve és átalakítva, megint hozzá visszakerüljenek.

A pillanat szükségének ilyen nagyszerű megérzése és praktikus kihasz-
nálása vezette az alig harminc éves Alfréd Harmsworthot, később NorthclifFe
első Viscountját, amikor testvéreivel, Cecillel és Hatóiddal, ma Rothermere
első Viscountjával megalapította 1896 május 4-én a Daily Mailt. Több
hónapi kitartó kísérletezés után mind hírszolgálati, mind újsághó- és
nyomdatechnikai szempontból tökéletes lapot dobott a piacra fél
pennyért és ezzel magának hódította az olcsó és gyors tudásra vágyó,
munkájától elfáradt közép- és munkásosztályú szegény embert. A 100.000
példányra tervezett Daily Mail első nap 400.000 példányos forgal-
mat ért el, Az első évi átlag példányszám 200.000 példány lett, de azóta
feltartózhatatlanul és állandóm emelkedett: a búr háború alatt elérte a



356

700.000-es számot, sőt egy ideig 1,100.000-re emelkedett. Viktória királynő
halálától a háború megkezdéséig körülbelül egy és egynegyedmillió volt az
átlag, de kivételesen másfél millióra is emelkedett egy-egy számnak az
elterjedése. 1926 végén egy és háromnegyedmillió volt, ma két millió.

Célja, hogy mindenről gyorsan, röviden és tömör formában számoljon
be. Számol azzal, hogy a ma munkás emberének, a „busy man“-nek nincs
ideje, sem nyugalma hosszabb, még oly érdekes cikkek vagy hírek elolva-
sására. A Daily Mail adta meg a vezetést az amerikai lapoknak is a nagybetűs,
kondenzált címek használatával, amelyekből a lusta olvasó további fáradság
nélkül értesülhet az eseményekről. Lapkiadói elve szintén amerikaias:
„Naponta minden lapnál jobbnak kell lennünk.“6

A hírszolgálaton kívül rövid kis cikkekben továbbfejleszti a Times
újítását a természettudományok és a művészetek bevezetésével a profán
napisajtóba: fél pennyért minden tudnivalót házhoz szállít. Hogy techni-
kailag függetlenítse magát minden befolyástól, amely nem a közönségétől
indulna ki: a Daily Mail volt az első lap, illetve az Amalgamated (ma
Associated) Newspapers az első lapkoncern, amely saját erdőket vásárolt,
saját fatelepeket létesített és papírgyárakat állított fel. Körülbelül évi
1,000.000 font sterling értékű papírszükségletét önmaga állítja dő Anglia
legrégibb kolóniájában, Newfoundlandban kitermelt faanyagból. Éppen így
nem kímél költséget akkor sem, ha arról van szó, hogy lapjának az olvasóhoz
jutását a forgalomtól függetlenítse. Fontos esetekben, nagy szenzációk
idején, külön vonatok szállítják lapjait az Egyesült Királyság minden részébe.
Hogy pedig a lehető olvasóközönség egyetlen csoportja se maradjon ki,
a Daily Mail megjelenik egyszerre azonos szöveggel Londonban és Manches-
terben, némi változtatással és hozzáadással Párizsban, mint „Continental
Daily Mail“, az összes Dominionokban és Amerikában, mint „Overseas
Daily Mail“ és a nagy óceánjárókon, mint „Atlantic Daily Mail”.

Ahhoz, hogy a folytonos izgalmat kereső modem tömegek érdeklődését
állandóan maga felé tudja irányítani, az ilyen lapnak szüksége van arra is,
hogy injekciókkal, azaz nagyszabású sajtókampányokkal állandóan fegyelem
alatt is tartsa szeszélyes, vulgivagus közönségét. Ilyen volt Northcliffe lord
hadjárata a búr háború befejezésére, ilyen, majdnem 20 éves állandó akciója
Németország ellen, amely céltudatosan vezetett el a világháborúhoz, ilyen
a háború alatt a híres „shell-campaign”, amely a muníció elégtelenségét
tárta fel, addig, amíg ebbe Asquith bele nem bukott és Lloyd George
legyőzhetetlen energiával kezébe nem vette a nemzeti mum'ciós ipar veze-
tését. Ilyenek Northcliffe lord halála óta, amikor Rothermere lord örökölte
bátyja lapjait — a függetlenné vált Times kivételével, melyet notabene North-
cliffe lordnak nem á Times méreteihez szabott metódusai majdnem tönkre-
tettek, presztízsében mindenesetre erősen megtámadtak — a Daily Mail-
koncemnek a nemzed takarékosságot kívánó, legutóbb pedig a Szovjet-
Oroszország ellen céltudatos következetességgel folytatott állandó nagy akciói.

A Daily Mail és testvérlapjai tehát óriási olvasóközönséghez szólnak,
amely a közép-polgári osztálytól egészen a bányamunkásig terjed. De ha te-
kintetbe vesszük a kontinentális és a transzatlantikus kiadást, figyelmet érde-
mel az a körülmény is, hogy a Mail időközönként elit-publikumhoz is beszél.
Természetesen távolról sincs az a súlya egy cikksorozatának, mint a Times
egy-egy hírének vagy vezércikkének. Azonban a gutta cavat lapidem elve
alapján megdolgozza a tömegeket és ezáltal a nyersanyagot mindenesetre
kibányássza és áruvá, legalább is félgyártmánnyá dolgozza fel, és végül,
mondjuk, a közvélemény épületének a földszintjén helyezi el. A föld-
szinti raktárhelyiségből ezt aztán már nem lehet kilökni. Természetesen
hosszú időbe kerülhet, amíg ez az áru a földszintről, vagy a raktárból az



357

elsőemeleti termekbe és dolgozószobákba jut. De egy országban, ahol a
közvélemény nyomása oly érzékenyen tud érvényesülni, ahol az igazság-
szeretet tradicionális nemzeti tulajdonság, ahol a leghóbortosabb filan-
tropikus eszmének ezrével vannak bajnokai, a nyomtatott szó varázsával
folytatott mozgalomnak mélyen gyökeret verő, maradandó hatása van.

A londoni lapok és a vidéki sajtó kiválóbb orgánumai együtt hű és
lelkiismeretes érzékenységgel felvett képét adják Nagy-Britannia közvéle-
ménye mindenkori állapotának. A főváros legnagyobb nemzetközi auto-
ritású lapjai azonban részt vesznek a Dominionok ma már szintén igen
fontos közvéleményének kiformálásában is. A brit szellem erősségének,
tömör öntudatosságának egyik legérdekesebb példája, hogy a Dominionok
sajtója konstrukcióban, szellemben, felfogásban és lelkiismeretességben
azonos vonalokon fejlődött az anyaország ősi sajtójával és az adott körül-
ményekhez szabva ugyanazt a magas standardot tartja fenn.

Ha a brit közvélemény törvényszerűségét ismerjük, rendszerint meg
tudjuk állapítani azokat a főbb irányokat, amelyeket a brit közvélemény a
legnagyobb valószínűség szerint a közeljövőben követni fog. Hogy tehát
lemérhessük sajtójának befolyását, jelentőségét és aztán megfigyelhessük
tevékenységének praktikus eredményét, talán érdemes lesz még egy pillan-
tást vetni azokra a főbb politikai irányokra és mozgalmakra, amelyek ma
Nagy-Britannia sajtóját, mint a közvélemény fokmérőjét, mozgatják.

Az kétségtelen, hogy alig van még nemzet, amely oly erősen hinne
a Nemzetek Szövetségének intézményében és amely, sokszor önzetlen buz-
galommal is, annyira igyekeznék ezt az intézményt fejlesztem és erősíteni.
Második alapvető törekvése a békeállapot biztosítására irányul: „Peace
by all means“ a jelszava a brit közvéleménynek és Nagy-Britannia tegnapi
vagy mai kormányának. Természetes, hogy mindkét mozgalomnak kardi-
nális feltétele a birodalom fenntartása; sem az egyik, sem a másik
mozgalomnak nem szabad ezzel a megdönthetetlen tézissel összeütkö-
zésbe kerülnie. De az előbb említett két célnak a szolgálatában mind
erősebbé és hatalmasabbá válik a leszerelést követelő mozgalom. Különösen
az Egyesült-Államok által összehívott tengeri leszerelési konferencia
kudarca és Cecil lord fellépése óta ezek a hangok a brit közvéleményben
állandóan erősbödnek, sőt kezdenek már zenei összhatásokat is elérni.
És azzal a semmit el nem siető lassúsággal, amely a britek oly jelleg-
zetes tulajdonsága, mellékhangként megjelenik már a] rossz békeszerző-
dések szükséges orvoslásának mottója is. Nem a szerződések revíziója,
ez túlságosan metódikus vagy formalísztikus elgondolást kívánna, csak
azoknak a hibáknak az adott körülményekhez és lehetőségekhez képest
megfontolt kiigazítása, amelyek a pártatlan előtt is demonstrálható, kézzel-
fogható igazságtalanságokat okoztak és egy későbbi időpontban jogosan
fenyegethetnék a békét. A brit közvélemény nagy átalakulásai j és nagy
akciói rendszerint összefüggenek egy választási hadjárattal. Hogy milyen
erősek ezek az itt ecsetelt tendenciák, azt akkor fogjuk eldönteni tudni,
ha, amint valószínű, a jövő év folyamán a parlament feloszlatására kerül|a
sor és a konzervatív kormány előreláthatólag szemben fog állani egyrészt
a liberálisokkal, másrészt a munkáspárttal. Ha a választási jelszavak ezekből
az irányokból fognak táplálkozni, ha a választást a leszerelés, döntőbírás-
kodás és a béke biztosításának jelszavával fogják megvívni, akkor fogjuk
csak jól megfigyelhetni azt a nagy orchestrális hatást és erőt, amellyel a
brit közvélemény és a brit sajtó rendelkezik, és amellyel rányomja bélyegét
egyregy korszak történetére és politikai fejlődésére.

OTTLIK GYÖRGY.


	Névtelen

